Vecernia



Cu totii stim in mare ce este,dar sa aprofundam putin in istoria ,simbolismul si randuielile ei.Vecernia - de la vecer-seara din slavona,echivalentul ei latinesc fiind vesperae, in unele regiuni romanesti fiind numita vesperina,seranda sau insarat.
In vechime,ea se savarsea dupa apusul soarelui,dar in practica astazi se savarseste iarna pe la orele 16 si vara orele 18, cu exceptie fiind unele zile in care vecernia are alt timp de savarsire, acestea fiind:Duminica Rusaliilor unde este frumoasa rugaciune de plecare a genunchilor, si in cazurile in care ea se uneste cu oricare din cele trei liturghii bizantine.Scopul este aducerea de multumire lui Dumnezeu;Vecernia ne aduce aminte de rastignirea Domnului ; unii Sfinti Parinti o puneau in legatura cu Cina Cea de Taina si moartea Sa.Vecernia este de patru tipuri,avand la baza un caracter asemanator,cu diferite expansiuni:-Vecernia mica este cea de rand din zilele de peste saptamana -Vecernia unui sfant cu doxologie mare- cruce neagra in calendar-Vecernia unui sfant cu polieleu-insemnata cu cruce rosie-Vecernia duminicii oficiata sambata seara.In continuare vom prezenta randuiala vecerniei sarbatorilor si a duminicilor.La vremea cuvenita,paracliserul toaca in toaca mare(cea cu doua ciocane), trage clopotul si aprinde candelele;
Venind preotul in biserica,face rugaciunile obisnuite ale intrarii sfintiei sale,apoi cu epitrahilul pe grumaz da binecuvantarea mica;la strana incepe sa se citeasca ps. 103 , intre timp preotul in fata usilor imparatesti citeste cele 7 rugaciuni ale luminilor;cand se termina de citit psalmul,tot din fata usilor imparatesti preotul sau diaconul daca este,rosteste ectenia mare.
Acum este o diferenta intre bisericile de enorie unde acum se canta" Fericit barbatul...",urmata iar de ectenia mica, si cantarea "Doamne strigat-am" cu stihurile respective, intre timp preotul face cadire mare.Apoi preotul intorcandu-se in altar,imbraca felonul,astfel el inchipuind nasterea lui Iisus Hristos,astfel pregatindu-se pentru vohod.Catre finalul cantarii, preotul precedat de un purtator de lumina face vohodul cu cadelnita;pentru a da o stralucire mai mare slujbei,ies doi purtatori de lumina.
Dupa rugaciunea intrarii,preotul face cadire mica,si la finalul cantarii Doamne strigat-am el cadeste catre altar,rostind" Intelepciune,drepti!",fiind urmat de cantarea Lumina lina.Daca in minei se indica paremii pe aceasta zi,acum se citesc paremiile.Apoi rugaciunea "Invredinceste-ne Doamne..", aceasta semnificand noastra si evlavia caracteristica rugaciunilor Bisericii primare.
Urmeaza ectenia cererilor , apoi ecfonisul"Fie stapanirea imparatiei Tale..", iar daca se face si Litie in aceasta seara, acum ies liturghisitorii pe usa de miazanoapte pana sub policandru,unde este o masa cu cele necesare litiei.Litia se savarseste la vecernia praznicelor,a sfintilor cu polieleu,si a sfintilor cu doxologie mare.Daca nu se face Litie,urmeaza: Stihoavna, Rugaciunea dreptului Simeon, la final fiind otpustul.Explicarea randuielii vecerniei.
La aceasta lauda este binecuvantarea mica deoarece , la inceputul epocei mantuirii,omenirea nu stia de Dumnezeu intreit,caracterul nedesavarsit al revelatiei este reprezentat prin faptul ca se deschide doar dvera-perdeaua usilor imparatesti,pe cand ele raman inchise,astfel aratand cunoasterea vaga despre Dumnezeu pe vremea aceea.Binecuvantarea se da din altar deoarece altarul inchipuie cerul,el inchipuind pe primii oameni.
Ps.103 este un psalm in care ne este descrisa facerea lumii,despre frumusetea si minunatiile sale."Doamne strigat-am" reprezinta tanguirea lui Adam care o stat o vreme cainduse in fata portilor Edenului,si plangand cerand mila de la Dumnezeu,dupa ce acesta l-o alungat din rai pe protoparintele nostru.Vohodul reprezinta venirea Domnului in lume,iar deschiderea usilor imparatesti inainte de vohod este redeschiderea raiului pentru om,prin venirea lui Iisus Hristos.Imnul "Lumina lina" este unul din cele mai vechi imne crestine.In vechime acesta era cantat pe vremea cand se aprindeau candelele in biserica.Rugaciunea dreptului Simeon este cea rostita de acest drept in momentul in care il vede pe Iisus prunc, Acesta fiind adus la Simeon.
Pentru pregatirea litiei, trebuie puse dinainte pe o masa: in partea de rasarit cinci artose-acestea reprezentand cele cinci paini binecuvantate in pustie,grau in partea de apus,untdelemnul in partea de miazazi,si vinul in partea de miazanoapte-nord, sau mai usor daca este litier.Precum ziceam mai sus legat de Litie,acum va voi arata randuiala ei.
Dupa iesirea din altar,ei se aseaza in fata mesei,preotul sau diaconul daca este incepe cu ectenia litiei"Mantuieste, Dumnezeule poporul Tau...",preotul zice"Pace tuturor",apoi rugaciunea Litiei"Stapane mult-Milostive..."apoi intreita cadire a mesei cu prinoase prin inconjurarea ei,binecuvantarea prinoaselor, la final fiind cantarea"Bogatii au saracit".La bisericile de enorie acum se inainteaza pe solee,si preotul face otpustul,miruind credinciosii cu untdelemnul binecuvantat la litie.Vinul, graul si painile binecuvantate acestea trebuie mancat cu cucernicie ca niste lucruri sfintite;trebuie avut grija ca nu cumva acelasi untdelemn ,vin, sau grau sa fie folosite de mai multe ori, oricat de putine resurse fiind, trebuie inlocuit.Speram ca acest articol sa va clarificat in mare intrebarile legate de aceasta lauda.


Bibliografie: Liturgica speciala, Pr. Prof. Dr. Ene Braniste, Liturghier.